Merhaba
sevgili arkadaşlar. Bu yazıdan itibaren ünlü grafik tasarım programı Corel
Photopaint 10'u inceleyeceğiz... Yazının ilk bölümünde Internet ve Tasarimdan
genel olarak bahsediliyor. Resim formatlarina deginiliyor ve Corel tanitiliyor
Son yıllarda "internet", "websitesi",
"email" , gibi sözcükler çok fazla kullanılmaya başladı. Bunu da en
büyük sebebi firmaların internete çok fazla yatırım yapmalarından ve
geleceklerini tamamen internet üzerinde oluşturmayı planlamalarından kaynaklanıyor.
Artık bir çok firma müşteri bilgilerinden tutun da personel kayıtlarına ve
muhasebe kayıtlarına kadar bir çok bilgisini internet üzerinde tutuyor ve yine
bunlarla ilgili bir çok işlemi de internet üzerinden gerçekleştiriyor. Bununla
birlikte internet bir çok firma için çok kolay, kullanışlı ve çok daha az
masraflı bir reklam ve tanıtım platformu. Ülkemizde halen bir web sayfasına
sahip olmak bir ayrıcalık gibi görünse de çok kısa bir zamanda bu bir ihtiyaç
olarak görülecek. Reklam ve tanıtım platformu deyince yaptığınız sitenin
insanların gözüne hoş görünmesi ve onları etkilemesi ön plana çıkıyor. İnternet
üzerinde insanları etkilemek için yapacaklarınız sınırlı, ancak yine de güzel
tasarlanmış bir web sitesi insanları etkilemek ve şirketinizi en iyi şekilde
tanıtmak için yeterli.
Eğer çok sık güncellenmesi gereken ve çok fazla kullanıcıya hitap edecek interaktif bir site tasarlıyorsanız mümkün olduğu kadar sayfanın çabuk açılmasını engelleyecek fazlalık imajlardan kaçınmalı ve sayfa tasarımınızı ona göre yapmalısınız. Yeni bir alt bölümü, resmi, metni, ' link'i ekleyip çıkarması son derece kolay olmalıdır.. Ön sayfanın tek bir görüntüden (imagemap) ibaret olduğu bir tasarım çok kullanışsızdır böyle bir durumda. Benzer biçimde statik bir atmosfer yaratan derin gölgeler atılmış düğmeler ya da resimler kullanmak da böyle bir içerikle bağdaşmaz. Yoğun olarak metin kullanmak gerekebilir, bu durumda metin renkleriyle oynayın, sayfayı sütunlara ayırın. Nitekim bu tür sitelere örnek olan arama motorlarının, forum sitelerinin, güncel haber sitelerinin hepsinin sayfası sade ve text içeriklidir.
Eğer çok sık güncellenmeye ihtiyaç duymayacak ve
firmanızın yada herhangi bir yerin tanıtım veya reklamını yapan bir site
tasarlıyorsanız işte burada grafik in önemi büyüktür. Çünkü burada amacınız
siteye giren insanları etkilemektir ve siz text tabanlı ve çok sade bir
sayfayla bunu başaramazsınız. Bu noktada grafik ağırlıklı bir sayfa tasarlamalısınız.
Bu tasarımınızı bir kaç hareketli 'gif' resimle ya da Flash ve benzeri bir
programla hazırlanmış bir animasyon ile renklendirebilirisiniz. Ancak bütün
bunları yaparken de dikkat etmeniz gereken bir kaç husus var.
• Beğendiğiniz siteleri inceleyin, neden
beğendiğinizi ve sizi etkileyen ögelerin nasıl yapıldıklarını
anlamaya çalışın. Aynı şekilde kötü tasarlamış ve hoşunuza gitmeyen
siteleri de inceleyerek nelerden kaçınılması gerektiğini de belirleyin.
• Profesyonel bir site tasarlayacaksanız, bu bir ekip
işidir. Bu ekipte her biri kendi alanında uzman grafiker, animatör, webmaster
ve bir de yönetmen bulunmalıdır. Bu kişiler kendi alanında uzman olduğu gibi
diğer konularda da bilgi sahibi olmalıdır ki birlikte belirlencek amaç
doğrultusunda uyumlu bir şekilde çalışılabilsin.
• Bir web sitesi tasarlamaya başlamdan önce yapılacak
sitenin amacı, içeriği ve elde bulunan yazılı ve görsel materyaller
iyice gözden geçirilmeli ve ona göre bir tasarım düşünülmelidir. Bu tasarım
üzerinde en ince ayrıntısına kadar iyi karar verilmelidir. Çünkü iyi bir
sitede anasayfadaki tasarımın çizgileri diğer sayfalarda da
kendisini belli eder. Dolayısıyla ansayfa en iyi şekilde tasrlanmış
olmalıdır.
• Anasayfada diğer sayfaları dolaşmak için mutlaka yeterli
ve gerekli sayıda buton olmalıdır. Bununla birlikte alt sayfalarda iken de
siteyi kolay bir şekilde dolaşabilmek için navigasyon çubuğu ya da en azından
anasayfaya dönüş linki oılmalıdır. Bir de arama motorlarından sayfanıza ulaşan
insanlar genellikle sizin anasayfanıza değil de aradıkları bilginin olduğu
sayfaya ulaşırlar. Siteniz hoşuna gittiğinde anasayfanızı da görmek
isteyecektir.. Eğer anasayfaya dönüş butonunuz varsa bu ziyaretçileriniz için
bir kolaylıktır.
• Anasayfada bir resim, logo ya da her hangi bir figür
kullanıyoranız bunu gözalıcı bir şekilde kullanın.
• Kaydırma çubuklarının çok fazla kullanıldığı uzun sayfalardan kaçının. Bunun yerine sayfadaki bilgiyi diğer sayfalara dağıtmayı deneyin. Örneğin yazıyı belli bir kısımdan kesip alt tarafa 'ileri' diye bir buton yerleştirip bu buton vasıtasıyla yazıyı diğer sayfalardan devam ettirebilirsiniz.
• Kaydırma çubuklarının çok fazla kullanıldığı uzun sayfalardan kaçının. Bunun yerine sayfadaki bilgiyi diğer sayfalara dağıtmayı deneyin. Örneğin yazıyı belli bir kısımdan kesip alt tarafa 'ileri' diye bir buton yerleştirip bu buton vasıtasıyla yazıyı diğer sayfalardan devam ettirebilirsiniz.
•Ülkemizde kullanııcıların çoğu 800*600 çözünürlükte
çalışmaktadır. Dolayısıyla sayfa tasarımını da bu çözünürlüğe göre yapmanız
daha iyi olacaktır.
•Son olarak sayfanızı değişik browserlarda test edin ve bu
konuda tarafsız olacağına inandığınız bir kaç kullanıcının görüşünü alın ve bu
görüşler doğrultusunda gerekli gördüğünüz değişiklikleri yaparak sayfanızı
yayınlayabilirsiniz.
Web sayfasında kullanılmak üzere grafik hazırlamak için
kullanılan bir çok program olup bunlardan Adobe Photoshop, Corel Photo-Paint,
Paintshop Pro en çok kullanılan grafik programlarıdır. Bu programlarla
hazırladığınız grafikleri jpg ve gif formatında kaydedebilir ve web sayfanızda
kullanabilrisiniz. Bu programlar profesyonel programlar olmalarından dolayı
kullanımını öğrenmek biraz zaman gerektirir. Ancak kullamayı öğrendiğiniz
takdirde de başka programlara ihtiyaç duymadan kolayca yapmak istediklerinizi
gerçekleştirme şansına sahip olursunuz.Bir diğer konu da sayfanızın çabuk
açılmasını sağlaycak bir takım etkenler...İnternet hızı şu an hala bir çok
formattaki dosyayı yayınlayabilmek için çok yavaş. Bu bakımdan sayfanızın
boyutunu büyütecek etkenlerden kaçınmalısınız. Örneğin sayfanızda bir resim
kullanacaksınız. Bu resmin formatı intenette en yaygın kullanılan imaj
formatları olan 'jpg' ya da 'gif' olmalıdır. Bu formatlar boyut bakımından
gerçekten çok kullanışlıdır. Örneğin bmp formatında ve 250 kb boyuta sahip bir
resmi jpg olarak kaydettiğimizde 10 kb a kadar görüntü kalitesi bozulmadan
sıkıştırabilirsiniz. 'gif' formatıyla resimleri daha küçük boyutlarda
tutabilirisiniz.
"GIF"
(Graphic Interchange Format)
(Graphic Interchange Format)
Web üzerinde, bilgisayar
grafiklerinin yollanmaları amacıyla geliştirilmiştir. GIF, 256
ve daha altındaki renkleri destekler.
Soldan sağa doğru, yatay bir hat üzerinde, benzer pikselleri tarar. Sadece renk değişikliklerini kaydeder. Bu nedenle resimde yatay alanların aynı renkle doldurulması,
GIF resmin daha az dosya büyüklüğünde olmasına neden olur.
Yatayda farklı renkte piksellerin bulunması ve noise etkisi, dosya büyüklüğünü arttırır.
Aynı renkte yatay çizgilerin bulunduğu bir resim, aynı renkte dikey çizgilerin bulunduğu
bir resimden (piksel büyüklükleri aynı) daha az yer kaplar.
Tasarımınıza çok ters düşmeyecekse, degradelerin çizgi örneğindeki gibi yatay olarak uygulanması ve GIF kaydedilmesi, dosya büyüklüğünüzü azaltacaktır.
ve daha altındaki renkleri destekler.
Soldan sağa doğru, yatay bir hat üzerinde, benzer pikselleri tarar. Sadece renk değişikliklerini kaydeder. Bu nedenle resimde yatay alanların aynı renkle doldurulması,
GIF resmin daha az dosya büyüklüğünde olmasına neden olur.
Yatayda farklı renkte piksellerin bulunması ve noise etkisi, dosya büyüklüğünü arttırır.
Aynı renkte yatay çizgilerin bulunduğu bir resim, aynı renkte dikey çizgilerin bulunduğu
bir resimden (piksel büyüklükleri aynı) daha az yer kaplar.
Tasarımınıza çok ters düşmeyecekse, degradelerin çizgi örneğindeki gibi yatay olarak uygulanması ve GIF kaydedilmesi, dosya büyüklüğünüzü azaltacaktır.
![]() |
![]() |
277x142 piksel / 638 bayt
|
277x142 piksel / 3 KB
|
![]() |
![]() |
277x142 piksel / 35 KB
Add Noise (Amound:50) |
277x142 piksel / 37 KB
Add Noise (Amound:50) |
Şekil-1 Gif
formatıyla kaydedilen değişik resimler
|
Joint Photographic Expert Groups
JPEG renk geçişlerinin önemli olduğu resimlerde, renk kalitesinin ne kadar azalacağına kullanıcının karar vereceği sıkıştırma seçenekleri sunan bir formatıdır.
Sıkıştırırken, resimdeki piksellerin renk bilgisini, piksellerin adresini kaydeder ve seçilen sıkıştırma oranını göre, benzer renkteki pikselleri aynı renge çevirir. JPEG, resimde sıkıştıracağı pikselleri bulmak için, resmi sol üst köşeden sağ alt köşeye doğru diyagonal biçimde tarar. 5/1 den 15/1 e kadar oranlarda sıkıştırma uygulanabilir.
GIF'in sadece 256 rengi desteklediği düşünülürse, milyonlarca renk içeren fotografik görüntüler için JPEG'in önemi kendiliğinden ortaya çıkar. Görüntü kalitesinin denetlenebilmesi de ayrı bir avantajdır. JPEG formatıGeniş alanlar halinde tek rengin bulunmadığı, detayları fazla tüm fotografik görüntüler için kullanılabilir. Aşağıda değişik şekillerde sıkıştırlımış JPEG rsimleri görülmektedir.
![]() |
![]() |
![]() |
RGB / 8 bits
Image options: 10 Baseline optimized 39 KB |
RGB / 8 bits
Image options: 10 Baseline standard 43 KB |
RGB / 8 bits
Image options: 10 Progressive (Scans-3) 12 KB |
Şekil-2 Farklı “jpg”
algoritmelerıyla kaydedilmiş resimler
|
"İnternette Grafik" konusuna
genel olarak böyle bir giriş yaptıktan sonra artık sayfamızda
kullanabileceğimiz grafikleri oluşturmaya başlayabiliriz. Daha önce
belirtildiği gibi grafik hazırlamak için en çok kullanılan programlar, Adobe
Photoshop, Corel Photo-Paint ve Paint Shop Pro'dur. Genel olarak bu programlar
birbirine benzemektedir ve her kullanıcı kendine daha uygun olanı tercih
etmektedir. Bu bölümde yapılan grafikler Corel Photo-Paint kullanılarak
anlatılacaktır. Photo-Paint programını aha önce kullanmadığınızı varsayarak
küçük bir giriş yapmak istiyorum.
Corel Photo-Paint Programı en son versiyonu 10 olan bir
grafik işleme programıdır. Corel-Draw paketiyle gelir. Corel Photo-Paint i başlatmak
için kurduktan sonra,
*Başlat/Programlar/Corel Draw/Corel Photo-Paint komutuyla programı çalıştırın.
*Program ilk çalıştığında karşınıza yukarıdaki gibi bir diyalog kutusu çıkacak. Bunlardan New image' seçerek yeni bir sayfa açın.
*New image dialog kutusuyla oluşturmak istediğiniz sayfanın modu'unu(RGB, CMYK vs..), arkaplan rengini, boyutunu ve çözünürlüğünü belirleyin.
Yeni sayfamızı oluşturduktan sonra artık çalışmaya başlayabiliriz.
*Başlat/Programlar/Corel Draw/Corel Photo-Paint komutuyla programı çalıştırın.
*Program ilk çalıştığında karşınıza yukarıdaki gibi bir diyalog kutusu çıkacak. Bunlardan New image' seçerek yeni bir sayfa açın.
*New image dialog kutusuyla oluşturmak istediğiniz sayfanın modu'unu(RGB, CMYK vs..), arkaplan rengini, boyutunu ve çözünürlüğünü belirleyin.
Yeni sayfamızı oluşturduktan sonra artık çalışmaya başlayabiliriz.
![]() |
Şekil-3
Başlat/Programlar/Corel
Draw/Corel Photo-Paint komutuyla programı çalıştırın. |
![]() |
|
Şekil-5 Program ilk çalıştığında karşınıza yukarıdaki gibi bir
diyalog kutusu çıkacak. Bunlardan New image' seçerek yeni bir sayfa açın.
|
|
![]() |
|
Şekil-6 New image dialog
kutusuyla oluşturmak istediğiniz sayfanın modu'unu(RGB, CMYK vs..), arkaplan
rengini, boyutunu ve çözünürlüğünü belirleyin.
|
|
![]() |
Şekil-7 Corel'in çalışma ekranı.
|
COREL'DA
NESNELERLE ÇALIŞMAK.
Corel Photo-Paint ve benzeri grafik programları genel olarak aynı mantık üzerinde çalışırlar. Bu tür programlarda oluşturduğunuz ya da başka bir resimden çalışmanıza eklediğiniz resimler her biri diğerlerinden bağımsız olmak üzere birer object(Photoshop'ta layer(katman)) olarak tanımlanır. Bu sayede siz herhangi bir nesne üzerinde çalışırken yaptığınız değişiklilkten sadece o "object" etkilenir. Corel'da bu "object" ler çalışma ekranının sağ tarafında "object paleti" nde gösterilir. Şekil-7’de Object paletinde görüldüğü gibi sayfanıza kullandığınız tüm nesneler birer kutunun içinde alt alta görünmektedir. Yukarıda da bahsedildiği gibi siz herhangi bir nesne üzerinde ir değişiklik yapmak istserseniz. Örneğin "Bilginin ışığında" yazısına blur efekti vererek bulanıklaştırmak istediğinizde bu efektten sadece bu yazı etkilenir ve arkadaki resme hiç bir şey olmaz. Bir de "object paleti" üst köşede iki tane kutu daha var. İçinde Lightness yazan kutu nesnenin "merge mode" unu, 100 yazan kutu ise nesnenin "opacity" değerini temsil etmektedir. "Merge mode" iki veya daha fazla nesnenin üst üste kullanıldığında renk ve ışık değerlerindeki değişimdir. Örneğin asıl rengi beyaz olan yazı "merge mode" u lightness olduğu zaman bir altındaki nesnenin renklerini almıştır. Aşağıdaki resimde yazının "merge mode" u normal'dir. Siz de diğer seçenekleri kullanarak "merge mode" u farklı olan değişik çalışmlaar yapabilirisiniz.
"Opacitiy" Değei ise Transparanlığın(Şeffaflık) tersidir. Yani bir nesnenin "opacitiy" değeri ne kadar yüksekse transparanlığı o kadar azdır. Ne kadar düşükse nesne o kadar transparandır.
Corel Photo-Paint ve benzeri grafik programları genel olarak aynı mantık üzerinde çalışırlar. Bu tür programlarda oluşturduğunuz ya da başka bir resimden çalışmanıza eklediğiniz resimler her biri diğerlerinden bağımsız olmak üzere birer object(Photoshop'ta layer(katman)) olarak tanımlanır. Bu sayede siz herhangi bir nesne üzerinde çalışırken yaptığınız değişiklilkten sadece o "object" etkilenir. Corel'da bu "object" ler çalışma ekranının sağ tarafında "object paleti" nde gösterilir. Şekil-7’de Object paletinde görüldüğü gibi sayfanıza kullandığınız tüm nesneler birer kutunun içinde alt alta görünmektedir. Yukarıda da bahsedildiği gibi siz herhangi bir nesne üzerinde ir değişiklik yapmak istserseniz. Örneğin "Bilginin ışığında" yazısına blur efekti vererek bulanıklaştırmak istediğinizde bu efektten sadece bu yazı etkilenir ve arkadaki resme hiç bir şey olmaz. Bir de "object paleti" üst köşede iki tane kutu daha var. İçinde Lightness yazan kutu nesnenin "merge mode" unu, 100 yazan kutu ise nesnenin "opacity" değerini temsil etmektedir. "Merge mode" iki veya daha fazla nesnenin üst üste kullanıldığında renk ve ışık değerlerindeki değişimdir. Örneğin asıl rengi beyaz olan yazı "merge mode" u lightness olduğu zaman bir altındaki nesnenin renklerini almıştır. Aşağıdaki resimde yazının "merge mode" u normal'dir. Siz de diğer seçenekleri kullanarak "merge mode" u farklı olan değişik çalışmlaar yapabilirisiniz.
"Opacitiy" Değei ise Transparanlığın(Şeffaflık) tersidir. Yani bir nesnenin "opacitiy" değeri ne kadar yüksekse transparanlığı o kadar azdır. Ne kadar düşükse nesne o kadar transparandır.
![]() |
Şekil-8 Corel'da bu
"object" ler çalışma ekranının sağ tarafında "object
paleti" nde gösterilir.
|
![]() |
|
|
Şekil-9
"Merge Mode" özelliği normal olan resim.
|
|
|
![]() |
![]() |
|
Şekil 10 “Opacitiy”
değeri 22 olan resim
|
Şekil 11 “Opacitiy”
değeri 100 olan resim
|
|
|
|
|
COREL’IN
ARAÇLARI
Corel'ın araçları
şekilde görüldüğü gibidir. Dikkat edilirse bazı araç çubuklarının sağ alt
köşesinde bir ok işareti bulunmaktadır. Bu ok işareti o araca ait alt menülerin
bulunduğunu ve bu alt menülerde de aracın değişik parametrelere sahip alt
araçları olduğunu temsil etmektedir. Ayrıca Corel'da bir aracı seçtiğiniz
zaman çalışma ekranının üst kısmında o araca ait bir parametre paleti açılır.
Örneğin aşağıdaki resimde "mask tool " için açılan parametre paleti
ve alt menü seçenkeleri görülmektedir.
![]() |
![]() |
Şekil-12 Corel’ın
araçları
|
Şekil-13
Araca ait alt menu ve parameter seçenekleri
|
PICK TOOL:


Pick
Tool nesneyi büyütmek, küçültmek, döndürmek, perspektif vermek ve taşımak
için kullanılır. Pick Tool u daha iyi kavrayabilmek için *'File/New' komutuyla
yeni bir sayfa açın.
*'File/import' komutuyla bilgisayarınızda bulunan herhangi bir resmi yeni açtığınız sayfaya ekleyin.
*Import ettiğiniz resim yeni bir nesne olarak çalışma ekranınıza eklenmiş durumdadır. Bu nesnenin üzerine pick tool ile her tıkladığınızda resmin köşelerineki işaretler değişecektir. Örneğin köşelerdeki işaretler kare olduğunda "Pick tool" nesneyi büyültüp küçülteye yarar. Diğer işaretlerle de nesneyi döndürmek, perspektif vermek gibi bir takım özellikler için kullanılır.
*Şimdi nesnenin üserine tıklayın ve kenarlarındaki işaretlerden mouse ı tıklayarak hareket ettirin.
*'File/import' komutuyla bilgisayarınızda bulunan herhangi bir resmi yeni açtığınız sayfaya ekleyin.
*Import ettiğiniz resim yeni bir nesne olarak çalışma ekranınıza eklenmiş durumdadır. Bu nesnenin üzerine pick tool ile her tıkladığınızda resmin köşelerineki işaretler değişecektir. Örneğin köşelerdeki işaretler kare olduğunda "Pick tool" nesneyi büyültüp küçülteye yarar. Diğer işaretlerle de nesneyi döndürmek, perspektif vermek gibi bir takım özellikler için kullanılır.
*Şimdi nesnenin üserine tıklayın ve kenarlarındaki işaretlerden mouse ı tıklayarak hareket ettirin.
![]() |
![]() |
Şekil-14 'File/import'
komutuyla bilgisayarınızda bulunan herhangi bir resmi yeni açtığınız sayfaya
ekleyin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Scale mode:Nesneyi
büyültüp küçültemede kullanılır.
|
Rotate Mode: Nesneyi
döndürmek için kullanılır.
|
Distort Mode: Nesneyi
serbest olarak uzatmak ya da ve perspektif vermek için kullanılır.
|
Perspective Mode:
Nesneye orantılı olarak perspektif vermek için kullanılır.
|
Şekil-15 Pick Tool
|
MASK TOOL:


Bazan
nesneler üzerinde çalışrken kullanmak istediğimiz efektten ya da herhangi bir
değişiklikten nesnenin sadece belli bir kısmının etkilenmesine gerek
duyulabilir. Ya da nesnenin belli bir kısmını seçip kopyalamamız gerekebilri.
Bu gibi durumlarda "mask tool" kullanılır. Diğer araçlarda olduğu
gibi "mask tool" da da bir alt menü ve bir parametre paleti
mevcuttur. En çok kullanılanları "Rectangular, Circle, Free,ve Magic Wand
Mask Tool" dur.
RECTANGULAR
MASK TOOL:


"Rectangular
Mask" cismin belli bir bölümünü dikdörtgen olarak seçmemizi sağlar.
Parametre paleti aşağıdaki gibidir.
![]() |
Şekil-16 “Mask Tool”un parametre paleti
|
Bu paletteki ayarların default değerleri şekilde görüldüğü gibidir. Şimdi olayı pekiştirmek açısından bu ayarları değiştirek bir uygulama yapalım.
*File/Open komutuyla bir resim dosyasını açın.
*"Mask Tool" dan "Rectangular Tool" u seçin.
*Parametre paletinden kenar ovalliğinin değerini 50 verin.
*Resmi şekil-17 deki gibi seçin
*Image/adjust/desaturate (bu komutu seçili alanı siyahbeyaz yapar..) komutunu kullanarak seçtiğiniz bölgeyi siyah beyaz yapın.
*Şimdi "edit/undo " komutuyla yaptığınız işlemleri geri alın ve aynı işlemeleri "Rectangular Mask Tool" un feather(kenar yumuşaklığı) değerini 70 vererek yapın. Bu işlem seçili alanın kenarlrını yumuşatmaya yarar. Üçüncü resimde görüldüğü gibi siyah beyaz olan kısım ile renkli kısım arasında yumuşak bir geçiş olmuştur.
![]() |
![]() |
![]() |
Şekil-17 Resmi
şekildeki gibi seçin
|
Şekil-18
Image/adjust/desaturate (bu komutu seçili alanı siyah beyaz yapar..) komutunu
kullanarak seçtiğiniz bölgeyi siyah beyaz yapın.
|
Şekil-19 Şimdi
"edit/undo " komutuyla yaptığınız işlemleri geri alın ve aynı
işlemeleri "Rectangular Mask Tool" un feather(kenar yumuşaklığı)
değerini 70 vererek yapın. Bu işlem seçili alanın kenarlrını yumuşatmaya
yarar.
|
CIRCLE MASK
TOOL:



MAGIC WAND
MASK TOOL:


"Magic
Wand Mask Tool" aynı ya da birbirine yakın renkteki bölgeleri seçmek için
kullanılır.
*File/Open komutuyla bir resim dosyasını açın.
*"Mask Tool" dan "Magic wand mask tool" u seçin.
*Parametre paletinden kenar ovalliğinin değerini "Color Simularity or Hue Levels" değerini 10 verin.(Bu parametre benzer renklerde arasındaki hassaslığı temsil eder. Bu parametrenin default değeri zaten 10'dur.)
*Bu resimden arka plandaki maviliği temizleyeceğiz. Bunun için mouse u şekil-19 daki gibi mavi bölgedeki herhangi bi yere tıklayın. Şu an sadece belli bir kısım seçildi. Diğer bölgeleri de seçmek için mouse a shift tuşuna basarak tıklayın.
*Bu işlemi mavi bölgenin tamamını seçene kadar yapın.
*Son olarak delete tuşuyla mavi bölgeyi tamamen temizleyin.
*File/Open komutuyla bir resim dosyasını açın.
*"Mask Tool" dan "Magic wand mask tool" u seçin.
*Parametre paletinden kenar ovalliğinin değerini "Color Simularity or Hue Levels" değerini 10 verin.(Bu parametre benzer renklerde arasındaki hassaslığı temsil eder. Bu parametrenin default değeri zaten 10'dur.)
*Bu resimden arka plandaki maviliği temizleyeceğiz. Bunun için mouse u şekil-19 daki gibi mavi bölgedeki herhangi bi yere tıklayın. Şu an sadece belli bir kısım seçildi. Diğer bölgeleri de seçmek için mouse a shift tuşuna basarak tıklayın.
*Bu işlemi mavi bölgenin tamamını seçene kadar yapın.
*Son olarak delete tuşuyla mavi bölgeyi tamamen temizleyin.
![]() |
![]() |
![]() |
Şekill-19 Mouse u mavi
bölgedeki herhangi bi yere tıklayın.
|
Şekil-20 Bu işlemi
mavi bölgenin tamamını seçene kadar shift tuşuyla yapın.
|
Şekil-21 Son olarak
delete tuşuyla seçilen mavi bölgeyi tamamen temizleyin.
|
FREEHAND MASK
TOOL:


"Freehand Mask
Tool" adından da anlaşılacağı gibi serbest seçim aracıdır.Bazan çok
ayrıntılı bir şekilde bir bölgeyi seçmemiz gerekebilir. Bu uygulama için oval
ve dikdörtgen seçme araçları yeterli değildir.Aynı şekilde arka planda eğer birbirine
çok yakın renkler yoksa "Magic wand mask tool" da işimize
yaramaz. Yani seçtiğiniz alanın direkt olarak mouse' un hareket ettirildiği
alan olması gerekebilir. Böyle durumlarda "Freehand mask tool"
kullanılır. Feather özelliği bu araç içinde geçerlidir. Şimdi örnek bir
uygulama yapalım.Herhangi bir yerde çekilmiş bir fotografın arka planını
değiştirmeye çalışacağız. Bunun için,
*File/Open komutuyla bu uygulamaya uygun bir resim dosyasını açın.
*"Mask Tool" dan "Freehand mask tool" u seçin.
*Resmi şekil-22 deki gibi seçin.
*Edit/copy komutuyla seçtiğiniz bölgeyi kopyalayın
*Arka plan olarak kullanmak istediğiniz resmi açın
*Edit/paste komutuyla kopyalaığınız resmi yeni arkaplanın üstüne yapıştırın.
*"Pick Tool" u kullanarak kız resmini asıl resmin boyutlarına göre ayrlayın.
*Son olarak araç paletinden silgi aracını(Erase Tool) seçerek kız resminin bulunduğu nesnenin kenarlarındaki tam olarak seçemediğiniz bölgeleri temizleyin.(bu kısmı yapıp yapmamak size kalmıştır. İlerleyen bölümlerde "Erase Tool"un nasıl kullanılacağı anlatılacaktır.)
*File/Open komutuyla bu uygulamaya uygun bir resim dosyasını açın.
*"Mask Tool" dan "Freehand mask tool" u seçin.
*Resmi şekil-22 deki gibi seçin.
*Edit/copy komutuyla seçtiğiniz bölgeyi kopyalayın
*Arka plan olarak kullanmak istediğiniz resmi açın
*Edit/paste komutuyla kopyalaığınız resmi yeni arkaplanın üstüne yapıştırın.
*"Pick Tool" u kullanarak kız resmini asıl resmin boyutlarına göre ayrlayın.
*Son olarak araç paletinden silgi aracını(Erase Tool) seçerek kız resminin bulunduğu nesnenin kenarlarındaki tam olarak seçemediğiniz bölgeleri temizleyin.(bu kısmı yapıp yapmamak size kalmıştır. İlerleyen bölümlerde "Erase Tool"un nasıl kullanılacağı anlatılacaktır.)
![]() |
![]() |
Şekil-22 Resmi seçin
ve seçtiğiniz bölgeyi Edit/Copy komutuyla kopyalayın.
|
Şekil-23 File/Open
komutuyla bu uygulamaya uygun bir resim dosyasını açın.
|
![]() |
![]() |
Şekil-24 Edit/paste
komutuyla kopyaladığınız resmi yeni arkaplanın üstüne yapıştırın.
|
Şekil-25
Yapıştırdığınız resmin boyutlarını “Pick Tool” ile sayfaya gore ayarlayın.
|
![]() |
![]() |
Şekil-26 Silgiyle
nesnenin kenarlarını temizleyin
|
Şekil-27 Resmin son
hali
|
ERASER TOOL: 

"Eraser Tool"
Çalışma ekranında herhangi bir nesne üzerinde çalışırken o nesnedeki istenmeyen
bölümleri temizlemek için kullanılır. Diğer araçlar gibi bu aracında bir
parametre paleti vardır. Bu paletten aracın büyüklüğü, şekli, yumuşaklığı ve
transparanlığı gibi özellikleri değiştirilebilir.
![]() |
Şekil-28
"Eraser Tool" un parametre paleti... Bu paletten aracın büyüklüğü,
şekli, yumuşaklığı ve transparanlığı gibi özellikleri değiştirilebilir.
|
Şimdi
örnek bir uygulama yaparak "Eraser Tool" un özelliklerini
pekiştirelim.
*"File/New" komutuyla yeni bir sayfa açın.
*"File/import" komutuyla bilgisayarınızda bulunan bir resmi sayfanıza import edin.
*Araç paletinden "Eraser Tool" u seçin.
*"Parametre paletinden değişik araç şekilleri seçerek aşağıdaki gibi "Eraser Tool" ile eklediğiniz resmin kenarlarını temizleyin.
*"File/New" komutuyla yeni bir sayfa açın.
*"File/import" komutuyla bilgisayarınızda bulunan bir resmi sayfanıza import edin.
*Araç paletinden "Eraser Tool" u seçin.
*"Parametre paletinden değişik araç şekilleri seçerek aşağıdaki gibi "Eraser Tool" ile eklediğiniz resmin kenarlarını temizleyin.
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
||
Şekil-28 “Erase Tool”
|
|||
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
Şekil-29 “Erase Tool”
|
|
||
|
|
|
|
CROP TOOL: 

"Crop Tool"
Üzerinde çalıştığınız resmin dikdörtgen olarak seçtiğini,z bir bölgesinin
dışında kalan kısımları tamamen temziler ve sayfanın boyutunu seçtiğiniz alanın
boyutuna eşitler.
![]() |
![]() |
Şekil-30 Orijinal
resim
|
Şekil-31
Crop ile seçili alan
|
![]() |
|
Şekil-32 “Crop “
uygulanan resmin son hali
|
|
EYE DROPPER
TOOL:


"Eye Dropper
Tool" resmin herhangi bir noktasındaki (mouse un üzerinde bulunduğu
pixeldeki) renk değerini belirlemede kullanılır. Örneğin elimizde şekil-33 teki
gibi üzerinde istenmeyen bir yazı olan bir resim bulunsun . Bu resimdeki
"honda" yazısını kaybetmenin bir yolu resmin backround rengi olan
kırmızı rengin tonunu tam olarak tespit edip o renkle yazı olan kısmı
boyamaktır. bunun için "Eye Dropper Tool" u seçip kırmızı olan bir
yerde tıklayıp o rengi tam olarak tespit edin. Daha sonra fırça aracını seçerek
o kısmı bu renkle boyayın.
![]() |
![]() |
Şekil-33 Orijinal
Resim
|
Şekil-34 "Eye
Dropper Tool" ile belirlenen renk ile yapılan boyama
|
![]() |
|
Şekil-34 Resmin
yazıdan temziilenmiş hali
|
|
PATH TOOL: 

"Path Tool"
Yazının belli bir yol etrafında yazılmasını sağlar. Bu yollar elle orantısız
olarak çizilebileceği gibi oval olarak ya da mask ile seçilmiş herhangi bir
bölgede olabilir. "Path Tool" un parametre paleti aşağıdaki gibidir.
![]() |
Şekil-35 “Path Tool” un parametre paleti
|
Bezier Tool: Doğrusal yol oluşturmak için kullanılır. Mouse u
tıkladığınız her iki nokta arasında doğrusal bir çizgi oluşur. şimdi bir örnek
yapalım.
*"File/New" komutuyla yeni bir sayfa açın
*"Path Tool" u seçin. parametre paletinden "Bezier Tool"u seçin. ve şekil-36 daki gibi bir şekil çizin.
*Araç paletinden Text aracını seçip mouse u çizdiğiniz yol üzerinde herhangi bir yere getirin ve bir yazı yazın.
*"File/New" komutuyla yeni bir sayfa açın
*"Path Tool" u seçin. parametre paletinden "Bezier Tool"u seçin. ve şekil-36 daki gibi bir şekil çizin.
*Araç paletinden Text aracını seçip mouse u çizdiğiniz yol üzerinde herhangi bir yere getirin ve bir yazı yazın.
![]() |
![]() |
![]() |
Şekil-36
|
Şekil-37
|
Şekil-38
|
Freehand Tool: "Freehand
Tool" da "bezier Tool" dan farklı olarak çizdiğiniz yol doğrusal
değil serbest çizimdir. Bunun için,
*"File/New" komutuyla yeni bir sayfa açın
*"Path Tool" u seçin. parametre paletinden "Bezier Tool"u seçin. ve aşağıdaki gibi bir şekil çizin.
*Araç paletinden Text aracını seçip mouse u çizdiğiniz yol üzerinde herhangi bir yere getirin ve bir yazı yazın.
*"File/New" komutuyla yeni bir sayfa açın
*"Path Tool" u seçin. parametre paletinden "Bezier Tool"u seçin. ve aşağıdaki gibi bir şekil çizin.
*Araç paletinden Text aracını seçip mouse u çizdiğiniz yol üzerinde herhangi bir yere getirin ve bir yazı yazın.
![]() |
![]() |
Şekil-39
|
Şekil-40
|
![]() |
|
Şekil-41
|
|
Create Path
From Mask: Bu komutla mask aracıyla seçmöiş olduğunuz herhangi bir
alandan yol oluşturmanız sağlanır. Bunun için,
*"File/New"
komutuyla yeni bir sayfa açın
*"Mask Tool"dan “Circle Tool” u seçin ve oval bir bölgeyi seçin.
*Parametre paletinden “Create path from mask” butonunu işaretleyin. Oval bir path oluştuğunu göreceksiniz.
*"Mask Tool"dan “Circle Tool” u seçin ve oval bir bölgeyi seçin.
*Parametre paletinden “Create path from mask” butonunu işaretleyin. Oval bir path oluştuğunu göreceksiniz.
*Araç paletinden Text
aracını seçip mouse u çizdiğiniz yol üzerinde herhangi bir yere getirin ve bir
yazı yazın.
Oval yazımız
oluşturulmuştur.
![]() |
![]() |
Şekil-42
|
Şekil-43
|
![]() |
![]() |
Şekil-45
|
Şekil-46
|
Create Mask
From Path:
Bu komut da yukarıdaki örneğin tersini yani çizdiğiniz path ‘tan mask yapmanızı
sağlar.
ZOOM TOOL:


Bu araç
çalışma ekranındaki herhangi bir bölgeyi büyütmek için kullanılır. Bu araç
seçiliyken mouyse un sol tuşu ekranı büyütürken sağ tuş küçültür. Intelli mouse
larda mouse un üzerindeki küçük topu ileri geri döndürmek de bu aracı seçmeden
ekranı büyütmenize olanak sağlar. Özellikle küçük boyutlu monitörlerle
çalışanlar için çok kullanışlı bir özelliktir.
![]() |
Şekil-47 Resmin % 25 görünümü
|
![]() |
Şekil-48 Resmin % 200
görünümü
|
SHAPE TOOL: 

Dikdörtgen, daire, çember, ya da köşe ve kenar sayısını sizing
belirleyeceğiniz geometrik şekilleri çizmek için kullanılır.
RECTANGULE
TOOL:


Dikdörtgen çizme
aracıdır.
Yazıların devamı çok
yakında...
0 yorum:
Yorum Gönder